دختر محمد بن علی بن احمد بخاری مکنی به ام محمد. زنی صالح بود، علماء نزد او میرفتند و از او حدیث فرا میگرفتند، از جملۀ آنان حافظ بن الجزری است که بسال 766 هجری قمری در خانه وی در سفح قاسیون دمشق از او حدیث شنید. ست العرب به سال 770 هجری قمری درگذشت. (الاعلام زرکلی چ 1 ص 357)
دختر محمد بن علی بن احمد بخاری مکنی به ام محمد. زنی صالح بود، علماء نزد او میرفتند و از او حدیث فرا میگرفتند، از جملۀ آنان حافظ بن الجزری است که بسال 766 هجری قمری در خانه وی در سفح قاسیون دمشق از او حدیث شنید. ست العرب به سال 770 هجری قمری درگذشت. (الاعلام زرکلی چ 1 ص 357)
در حدیث به هاجر مادراسماعیل اطلاق شده است. رجوع به معجم البلدان شود، اصل کتاب (قرآن). (از لسان العرب) (از منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) ، لوح محفوظ. (لسان العرب) (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) ، قرآن مجید. (از لسان العرب) (از منتهی الارب) (از ناظم الاطباء) ، معظم قرآن و محکمات آن: هوالذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات. (قرآن 7/3) ، او آن است که فرو فرستاده بر تو این نامه، از اوست آیتهای استوار داشته و تمام کرده، معظم قرآن و مایۀ دین داران و علم جویان آن است. (کشف الاسرار، ج 2 ص 15). و گفته اند هن ام الکتاب یعنی ام کل کتاب انزل الله علی کل نبی فیهن کل ما احل و کل ما حرم، یعنی آن آیات محکمات که در این قرآن بتو فروفرستادیم اصل همه کتاب خدای اند که پیغمبران را داد یعنی که همه را بیان حلال و حرام و فروش و حدود کردیم وروشن کردیم. (از کشف الاسرار ج 2 ص 17). و نیز قول خداوند: یمحوا الله مایشاء و یثبت و عنده ام الکتاب. (قرآن 39/13). یعنی می سترد الله تعالی آنچه خواهد و بر جای می دارد و می نهد آنچه می خواهد و مهر همه نسختها آن است که بنزدیک اوست. (کشف الاسرار ج 5 ص 210) : حرف ظرف آمد درو معنی جواب بحر معنی عنده ام الکتاب. مولوی. ، در تداول علوم عقلی، عقل اول. (از تعریفات جرجانی)
در حدیث به هاجر مادراسماعیل اطلاق شده است. رجوع به معجم البلدان شود، اصل کتاب (قرآن). (از لسان العرب) (از منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) ، لوح محفوظ. (لسان العرب) (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) ، قرآن مجید. (از لسان العرب) (از منتهی الارب) (از ناظم الاطباء) ، معظم قرآن و محکمات آن: هوالذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات. (قرآن 7/3) ، او آن است که فرو فرستاده بر تو این نامه، از اوست آیتهای استوار داشته و تمام کرده، معظم قرآن و مایۀ دین داران و علم جویان آن است. (کشف الاسرار، ج 2 ص 15). و گفته اند هن ام الکتاب یعنی ام کل کتاب انزل الله علی کل نبی فیهن کل ما احل و کل ما حرم، یعنی آن آیات محکمات که در این قرآن بتو فروفرستادیم اصل همه کتاب خدای اند که پیغمبران را داد یعنی که همه را بیان حلال و حرام و فروش و حدود کردیم وروشن کردیم. (از کشف الاسرار ج 2 ص 17). و نیز قول خداوند: یمحوا الله مایشاءُ و یثبت و عنده ام الکتاب. (قرآن 39/13). یعنی می سترد الله تعالی آنچه خواهد و بر جای می دارد و می نهد آنچه می خواهد و مهر همه نسختها آن است که بنزدیک اوست. (کشف الاسرار ج 5 ص 210) : حرف ظرف آمد درو معنی جواب بحر معنی عنده ام الکتاب. مولوی. ، در تداول علوم عقلی، عقل اول. (از تعریفات جرجانی)
نام شطی عظیم که از بهم پیوستن دجله و فرات تشکیل می شود. (یادداشت مؤلف). رودی بزرگ که از اتصال دو رود خانه دجله و فرات، نزدیک قرنه، در مجاورت خلیج فارس تشکیل می گردد. این شط تقریباً 175 هزارگز طول و 500 تا 120گز عرض دارد، در قرون قدیم شطالعرب وجود نداشت و رودهای دجله و فرات، کارون و کرخه جداگانه به خلیج می ریخته اند. رسوب این رودها بتدریج ساحل خلیج را عقب برد و شطالعرب را تشکیل داد. (از فرهنگ فارسی معین). حمداﷲ مستوفی گوید: ’آب دجلۀ بغداد از کوههای آمد و سلسله و حدود حصن ذوالقرنین برمی خیزد و عیون فراوان با آن می پیوندد... و در اول دیار عراق عرب آبهای ارمن بدان ضم می شود و در زیر بغداد آب نهروان بدو می پیوندد... و آبهایی که از خوزستان در می رسد به آن جمع گشته شطالعرب می شود و در زیر بصره به دریای فارس می ریزد و طول آن رود سیصد فرسنگ باشد فرس آن را اروندرودخوانند چنانکه فردوسی گوید در شاهنامه: فریدون چو بگذشت از اروندرود همی داد بخت شهی را درود. (نزهه القلوب ج 3 صص 415-416). ... به شهر بصره رسیدیم دیواری عظیم داشت الا آن جانب که با آب بود دیوار نبود و آن آب شط است، دجله و فرات که بر سر حد اعمال بصره بهم می رسند و چون آب جوبره نیز به ایشان می رسد آن را شطالعرب می گویند. (سفرنامۀ ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 113). شط بزرگ که آن فرات و دجله است و آن را شطالعرب گویند. (سفرنامۀ ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 118). شمال از جانب بغداد خیزد گناه مردم شطالعرب چیست ؟ ؟ رجوع به فهرست متن بالا و نیز مجمل التواریخ و القصص ص 477 و حاشیۀ آن شود
نام شطی عظیم که از بهم پیوستن دجله و فرات تشکیل می شود. (یادداشت مؤلف). رودی بزرگ که از اتصال دو رود خانه دجله و فرات، نزدیک قرنه، در مجاورت خلیج فارس تشکیل می گردد. این شط تقریباً 175 هزارگز طول و 500 تا 120گز عرض دارد، در قرون قدیم شطالعرب وجود نداشت و رودهای دجله و فرات، کارون و کرخه جداگانه به خلیج می ریخته اند. رسوب این رودها بتدریج ساحل خلیج را عقب برد و شطالعرب را تشکیل داد. (از فرهنگ فارسی معین). حمداﷲ مستوفی گوید: ’آب دجلۀ بغداد از کوههای آمد و سلسله و حدود حصن ذوالقرنین برمی خیزد و عیون فراوان با آن می پیوندد... و در اول دیار عراق عرب آبهای ارمن بدان ضم می شود و در زیر بغداد آب نهروان بدو می پیوندد... و آبهایی که از خوزستان در می رسد به آن جمع گشته شطالعرب می شود و در زیر بصره به دریای فارس می ریزد و طول آن رود سیصد فرسنگ باشد فرس آن را اروندرودخوانند چنانکه فردوسی گوید در شاهنامه: فریدون چو بگذشت از اروندرود همی داد بخت شهی را درود. (نزهه القلوب ج 3 صص 415-416). ... به شهر بصره رسیدیم دیواری عظیم داشت الا آن جانب که با آب بود دیوار نبود و آن آب شط است، دجله و فرات که بر سر حد اعمال بصره بهم می رسند و چون آب جوبره نیز به ایشان می رسد آن را شطالعرب می گویند. (سفرنامۀ ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 113). شط بزرگ که آن فرات و دجله است و آن را شطالعرب گویند. (سفرنامۀ ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 118). شمال از جانب بغداد خیزد گناه مردم شطالعرب چیست ؟ ؟ رجوع به فهرست متن بالا و نیز مجمل التواریخ و القصص ص 477 و حاشیۀ آن شود